Într-un studiu clinic randomizat cu adulți supraponderali, cei care au adoptat o dietă vegană săracă în grăsimi au redus în mod semnificativ câte calorii erau împachetate în fiecare gram de aliment consumat. Această scădere a densității energetice s-a asociat cu un aport caloric mai scăzut și o pierdere în greutate mai mare, chiar dacă participanților nu li s-a cerut niciodată să mănânce mai puțin.
„Aceasta ajută la răspunsul la o întrebare pe care oamenii o au adesea despre alimentația pe bază de plante: Cum poți pierde în greutate fără să numeri caloriile sau să tânjești de foame?” a declarat Hana Kahleova, M.D., Ph.D., director de cercetare clinică la Physicians Committee for Responsible Medicine și autor principal al studiului. „Răspunsul este densitatea energetică. Alimentele pe bază de plante sunt bogate în apă și fibre, astfel încât să-ți poți umple farfuria, să te simți sătul și totuși să consumi mai puține calorii.”
Analiza s-a bazat pe un studiu randomizat de 16 săptămâni în care adulții supraponderali au fost asignați fie unei diete vegane sărace în grăsimi de fructe, legume, cereale și leguminoase, fie unui grup de control care nu a făcut modificări dietetice. Niciunei grup nu i s-au impus limite calorice. Densitatea energetică a fost calculată pentru fiecare participant ca raportul dintre energia totală (kcal pe zi) și greutatea totală a alimentelor (grame pe zi).
Schimbarea a fost determinată de ceea ce a ajuns pe farfurie. În dieta vegană, alimentele calorice dense precum carnea, lactatele și ouăle au fost eliminate, în timp ce aportul de alimente pe bază de plante cu volum mare și densitate energetică scăzută – în special legumele și leguminoasele – a crescut semnificativ. Deoarece aceste alimente conțin puține calorii per gram, participanții au putut consuma porții generoase, consumând în total mai puțină energie.
„Aceasta nu este despre voință sau porții mai mici,” a explicat Kahleova. „Este despre alegerea alimentelor care livrează natural mai puține calorii în fiecare mușcătură. O reducere cu 30% a densității energetice reprezintă o schimbare semnificativă pe care ar fi foarte dificil de realizat și menținută doar prin controlul porțiilor.”
Densitatea energetică – numărul de calorii per gram de aliment – a fost studiată de mult timp ca un factor care influențează cât mănâncă oamenii. Studiile de hrănire controlată arată că reducerea densității energetice a meselor ajută oamenii să se simtă sătui și să consume mai puțin ulterior, menținând în același timp volumul alimentelor constant.
„Când alimentele pe care le consumi au o densitate energetică mai mică, semnalele naturale de apetit ale organismului funcționează în favoarea ta,” a adăugat Kahleova. „Mănânci până când ești satisfăcut, și pur și simplu te trezești cu mai puține calorii.
Sursa articol https://medicalxpress.com

Editor RevistaSanatatii.ro. Isi doreste ca activitatea lui sa aduca speranta milioanelor de oameni bolnavi din Romania, sa le aline suferintele si sa le ofere speranta.









