Dezbaterile privind câtă proteină ar trebui să consume oamenii pentru a-și maximiza starea de sănătate și longevitatea se numără printre cele mai aprinse în domeniul longevității. Unele studii recente sugerează că restricționarea proteinelor poate fi benefică, în timp ce un consum mai mare de proteine animale este asociat cu o sănătate metabolică mai precară și un risc crescut de mai multe boli legate de vârstă. Altele indică faptul că răspunsul ar putea să fie legat de vârstă: în timp ce restricționarea proteinelor ar putea fi benefică pentru adulții de vârstă mijlocie, persoanele mai în vârstă ar trebui să-și mărească consumul de proteine pentru a preveni pierderea de mușchi și oaselor.
Un număr tot mai mare de cercetări sugerează că aceste efecte nu sunt determinate simplu de cantitatea totală de proteină, ci ar putea depinde de aminoacizii care alcătuiesc proteina. În special, rezultate intrigante au fost obținute pentru cei trei aminoacizi cu lanțuri ramificate, sau BCAA: leucina, izoleucina și valina.
Cercetările anterioare au arătat că restricționarea tuturor celor trei BCAA a îmbunătățit starea metabolică și a prelungit longevitatea șoarecilor masculi. Restricționarea izoleucinei singură a avut, de asemenea, beneficii semnificative, inclusiv extinderea longevității la șoarecii heterogeni din punct de vedere genetic. Dovezi că restricționarea leucinei singură produce beneficii comparabile au fost până acum limitate, în timp ce valina a rămas insuficient studiată – o lacună pe care un nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Wisconsin-Madison și publicat în Nature Aging a încercat să o umple.
Autorii au plasat șoareci masculi și femele C57BL/6J pe o dietă control pentru aminoacizi sau pe o dietă care conținea cu 67% mai puțină valină de la vârsta de patru săptămâni și i-au urmărit pe tot parcursul vieții. Dietele au fost izocalorice și au fost echilibrate pentru grăsimi, carbohidrați și caloriile totale din aminoacizi. Valina lipsă a fost înlocuită cu aminoacizi neesențiali.
Restricționarea de valină pe tot parcursul vieții a crescut longevitatea mediană a șoarecilor masculi de la 777 la 959 de zile – o creștere de 23,4%. Mai important, a crescut și longevitatea maximă la șoarecii masculi: cei mai longevivi zece masculi cu restricție de valină au trăit aproximativ 15% mai mult decât cei mai longevivi zece șoareci de control. Acest rezultat sugerează că efectul restricției de valină depășește simpla comprimare a mortalității.
Totuși, longevitatea mediană la femele a rămas practic neschimbată: 842 de zile în cazul grupului de control versus 850 de zile cu restricție de valină, o creștere de mai puțin de 1%. Multe intervenții de longevitate funcționează diferit la masculi și femele, iar motivele pentru aceasta sunt neclare.
„Foarte puține intervenții prelungesc longevitatea la ambele sexe, deși există posibilitatea ca femeile să beneficieze de restricția de valină în alte condiții, cum ar fi un grad diferit de restricție, început la o altă vârstă sau pe un fond genetic diferit”, a declarat Dr. Dudley Lamming, autorul corespondent al studiului. „Există diferențe cunoscute în catabolismul BCAA”.
Sursa informatiei: https://www.lifespan.io

Senior Editor RevistaSanatatii.ro. Pasionat de lifespan, fan David Sinclair.










